Na přelomu května a června jsme navštívili dva krásné ostrovy ve Středozemním moři.. Za stálého deště jsme po dálnici projeli Rakouskem, na dálničním odpočívadle přespali a ráno dál pokračovali krásnými italskými Alpami a dál a dál napříč Itálií až do přístavu Livorno. Tam jsme měli vytipovanou zdarma STPL-ku přímo v přístavu, ale nepustili nás tam, že mají plno, tak jsme přenocovali ve vedlejší ulici. Ráno jsme se nalodili na trajekt a v poledne jsme byli na Korsice v Bastii. Lodní lístek "plavenku" jsme měli s předstihem koupený přes internet.
Vyspali jsme se schovaní za Sparem a ráno vyrážíme dál kolem "prstu"Cap Corse. Krásné to začíná být až když sjíždíme k moři na samém vrcholu poloostrova. Úzká silnice a samé zatáčky nám "zpříjemňují" předjíždějící motorkáři a protijedoucí domorodci, kteří jedou po prostředku uzoučké silničky a v žádném případě neuhnou. Někdy to bylo o fous. Je to pěkný kousek Korsiky, všude u silnice odstavná místa s výhledy a na fotografování. Malé osady a vesničky Century, Nonza a další jen pomalu projíždíme, zaparkujeme až u Sparu v malém městečku Saint Florent a jdeme se projít a kouknout na citadelu.Byla zavřená, dovnitř asi vůbec nepouští. Ještě u Century jsme vylezli na Cap Corse s krásnými výhledy.
Dál zastavujeme na několika plážích. ale jen na jedné se Jarek koupe , pro mě je to studené. Teplá voda byla jen v Bastii.
V neděli jsme ve městě L’lle-Rousse na koloběžkách vyjeli z parkoviště po silnici a vylezli k majáku - nádherné skály a nádherné výhledy, krásné skalní útvary jsou zbarvené do růžova, ale prý až při západu slunce jsou nejkrásnější. .. Cestou dál ještě před obědem jsme vystoupali po kamenité a zarostlé cestičce asi třičtvrtě hodiny do vrchu k ruinám staré opuštěné vesničky Occi a navečer jsme ve městě Calvi vylezli na městskou citadelu a prošli úzké uličky s restauracemi a obchůdky. Parkovné 1€ za půl hodiny, vstup na tvrz zdarma.
Moc krásný den, ale večer začalo pršet a lilo celou noc a přestalo až další den odpoledne, až když jsme projížděli nádhernou soutěskou Spelunca. Tam jsme si asi hoďku vyšlápli kousek značené trasy kolem řeky a navečer dojeli do jednoho z nejhezčích městeček s krásnou pláží Porto. Město a letovisko Porto je po Bonifaciu další, které se mi na Korsice nejvíc líbílo. Hlavně jeho červené skály. Vstup na citadelu byl už v 17 hodin zavřený, ale uličky a procházka k pláži krásná...
Další den projíždíme z Porto pořád krásnými červenými horami "Les Calanches" po úzké silnici až do dalšího krásného městečka Piana s růžovými kamennými domky, to je třetí pro mě nejkrásnější město na Korsice... a dál do Corte, kde navštívíme hrad. Tady jsem trochu zklamaná, je to jen zachovalá zřícenina a k ní dost "hloupé" muzeum. Ještěže se dá prohlédnout z protější vyhlídky. Vstupné 7€, parkovné zdarma.
Večer ještě dojedeme do hl. města Korsiky Ajaccia. Ráno při projížďce na koloběžkách do přístavu a po pobřeží objevíme nádhernou městskou pláž s bílým pískem, tak k ní popojedem a jdeme se koupat. Voda není po ránu zrovna moc teplá a jsou velké vlny. Jarek plave s ploutvemi a já se jen tak ráchám po pás a uskakuji před vlnami.
Filitosa je náleziště 6 tisíc let starého osídlení tzv. menhiry + muzeum se shromážděnými nalezenými zlomky keramiky z celé Korsiky. Nic moc pro mě. Hodně rozsáhlé, pěkně jsme se prošli, ještě teď mě bolí nohy..
Bonifacio, na které jsem se nejvíc těšila, jsme si chtěli užít a taky jsme potřebovali větší "servis", tak jsme 2 noci přespali v kempu L'Araguina, který byl vzdálený asi 300 m od přístavu, asi 500 m od 2 obchodů Spar a asi 1 km od vstupních schodů na citadelu. Pro nás úžasná dostupnost na koloběžkách, i když jsme je pak někde museli přenášet.
Kemp byl poměrně malý a později jsme si všimli, že pro parkování obytek mají další plac asi 100 m odsud. Sprchy i WC byly pro muže i ženy společné. Zřejmě aby měli méně uklízení, používali jsme páni i dámy střídavě jednu nebo druhou část, jedna část byla vždycky ohrazena řetízkem. Pro pány tam nebyly pisoáry, záchody jednoduše neměly prkénka a splachování bylo taky velmi jednoduché. Nebyl tam toal. papír ani tekuté mýdlo, ale teplá voda tekla po celý den i večer. Byla jsem svědkem toho, jak v umyvadle muž myl nádobí a vedle něj si holka čistila zuby, ačkoliv tam byly venkovní dřezy pro mytí nádobí a praní prádla označené velkými cedulemi. Platili jsme 24€ za noc.
Část Bonifacia jsme projeli na koloběžkách už hned první den večer. Druhý den dopoledne a po obědě jsme prošli celou horní část starého města (včetně hřbitova), hradby s překrásnými výhledy a krásné uličky s obchůdky a restauracemi. A až navečer tu cestu po útesech nad mořem, která mě tak zaujala na obrázku z cestovky.. . A třetí den po odjezdu z kempu jsme si vyšlápli k majáku a poté slezli k nádherné bílé pláži.. .Že se tam nikdo nekoupal, to nám nevadilo. Jsme zvyklí, že všichni jen leží na břehu a my jediní plaveme... Tak Jarek hned hupsnul do krásné průzračné vody a já jsem se zatím jen osmělovala, když mě jedna Korsičanka upozornila, že tam plavou oranžové medůzy.. To byl fofr ven z vody, bo mám s medůzami bohatou zkušenost z Maríny na Istrii....
Bonifácio je nejúžasnější a nejkrásnější město na Korsice. Staré město s citadelou je postaveno nahoře na bílých křídových útesech, s úzkými uličkami, obchůdky a restauracemi. Všechno je nádherné, jen kdyby tam mezi tou spoustou procházejících turistů neprojížděla auta a motorky. Celý ten cestovní ruch způsobil, že z nádherného města se stalo "jedno obrovské parkoviště aut a motocyklů " a davy lidí valící se úzkými uličkami vyhýbají těm sedícím a krmícím se u stolků venkovních restaurací, které jsou všude, kde je kus volného místa... A to jsme neviděli žádný autobus, ze kterého by vyběhlo stádečko Asijatů, kteří by rychle zádelí k památce vyfotili pár selfíček a zase zmizeli v autobusu ... Teď před sezónou se dalo ještě i v pohodě něco vyfotit, ovšem v sezóně nevím, nevím ... 😁 Pro osobáky bylo hodně velkých parkovišť nahoře i dole, pro obytky a autobusy bylo jedno obr dole... Jen tak mimochodem s poplatkem 17€ za den pro všechny a všechna tato auta (i zásobování) z těchto parkovišť musí projet těmi jednosměrnými uličkami.
Korsika je moc krásná .. Taková původní, tak nějak zarostlá a divoká, architektura italská a moc pěkná. Odpustila jsem jim i opršenou barvu z omítky i oprýskané okenice .... Potkali jsme tu několik Čechů, Poláků, jezdí zde hafo obytek i semtam nějaký karavan, dokonce jsme potkali plný autobus pražských bicyklistů a s Čechy z Jihlavy jsme poklábosili a vylezli k majáku Cap Corse ... Ovšem nejvíc zde jezdí motorkáři a ty krásné silnice a hlavně zatáčky si parádně užívají. Jsou zde všude (i v každé sebemenší vesničce) zpomalovací retardéry, silnice většinou původní úzké, bez svodidel, jen s nízkými kamennými zídkami nebo jen tak do země vsazenými kameny, a pořád samá zatáčka, po delší rovince jsme snad nikde ani neprojeli.
Je zde draho (jako ve Francii), některé potraviny jsou dvou až trojnásobně dražší než u nás. Nafta za 1,6€ (+) a bennzín 1,7 € (+). Na hodně parkovištích jsme viděli zákaz parkování obytek a nebo je tam omezená výška 2 m.
Z Bonifacia jsme za třičtvrtě hodiny dopluli do přístavu Sv. Teresa. Sardinie je pěkná, ale Korsika je mnohem krásnější.
První noc jsme na Sardinii přespali v menším městě v ulici před domy. Další den jsme si prošli městečko a hrad Castelsardo, a po té jsme se koupali celé odpoledne na krásné pláži bez vln .. Na večer jsme zaparkovali ve městě Alghero .. a prošli hradby a překrásné uličky města s krámky se zase neuvěřitelnými davy lidí a tentokrát s neuvěřitelným množstvím zaparkovanch lodí v přístavu.. Večer jsme popojeli dál a přespali jsme spolu s německou obytkou na vrchu u majáku před vstupem do Neptunovy jeskyně.
K jeskyni se scházelo dolů až k moři asi po 500 schodech asi 2o minut s focenim a zpět nahoru po schodech asi půl hodiny, nádhera, ale fotit se mohlo jen u vstupu, uvnitř jeskyně už nee. Moc pěkné, ale krápníky už nerostou, jsou suché, v podstatě jsou už asi 150 let mrtvé a asi třetina je zničených - ulámaných.
Večer jsme dojeli na pobřeží a hned u města Tortoli objevili nádhernou bílou pláž, kde se dá přespat a další den se od rána koupeme. Konečně je moře klidné jak "Tálinský rybník" a můžu se v něm dlouho rochnit.
Odpoledne jsme se přesunuli k Barumini,kde si Jarek sám prohlédl archeologickou lokalitu Su Nuraxi. Mně se tam v tom vedru nechtělo...
Pokračujeme kolem pobřeží, které je krásné - samé kvetoucí opuncie a v dálce červené skály, a vyjeli jsme (objeli) až ve výšce 1100 m krásný kaňon po pěkném asfaltu - motorkáři si to zase užívali...cestou doplňujeme pitnou vodu z pramene. Pitnou vodu jsme po celou dobu brali jen z pramenů, kterých bylo cestou dost.
Dál projíždíme krásným městem Orsei a zastavujeme na luxusním neplac. parkovišti u obrovské pláže s hrubým pískem. Ještě večer se vykoupeme a na parkovišti ještě spolu s dalšími 2 obytkami přespíme a ráno se opět koupeme. Nesmím zapomenout zmínit, že cestou jsme někde za městem Cala Gonone jeli kolem lomu, kde se těžily nebo spíš "ukrajovaly" obr kvádry kamene. Ty kvádry ležely všude kolem kolem silnice, a z jednoho místa je zřejmě i expedovali. Pro mě to byl úžasný zážitek vidět něco takového.
Předposlední den jsme už žádné další aktivity nevymýšleli, ještě jsme se cestou vykoupali na dvou plážích a museli jsme se pomalu přesunout do přístavu v Olbii, tam jsme přespali a další den ráno jsme přepluli obr trajektem do Livorna. Cesta lodí a vylodění trvalo skoro 10 hodin, takže jsme ještě jednou přespali na dálničním odpočívadle v Itálii a pak už jsme po rakouské dálnici dojeli až domů.....
Na závěr se ještě vrátím k objednávání a nákupu "plavenek" na trajekty.
Z Livorna do Bastie jsme si lístek na trajekt koupili s předstihem doma přes internet za 96€. Nepotřebovali jsme ho ani mít vytisknutý, čár. kód si sejmuli z mobilu.
Z Bonifacia na Sardinii je šíleně drahá plavenka. Na internetu už nebyly a v přístavu u okénka se nám podařilo na další den koupit jednu z posledních za 119 €. Byl to jen malý trajekt s jedním podlažím a při naloďování tam zmatkovalo víc "žlutých vest" než na obr trajektech. A kontrolovali nám pasy, uzavřenou plynovou bombu a já jsem co by pasažér nesměla sedět v autě při najíždění a musela nastoupit bočním vchodem. To se nám ještě nikdy nestalo. A cena 119 éček je za vzdálenost asi jen 20 km zvládnutou za necelou třičtvrtěhodinu.
A konečně ze Sardinie z přístavu Olbia jsme pluli celých 10 hodin do Livorna a za cenu pouhých 60€ koupenou u okénka v přístavu. Trajekt byl obr a to zpoždění způsobilo naloďování a vyloďování víc než 100 kontejnerů a kamionů.
A ujeli jsme celkem 3.500 km se spotřebou 7,4 l/100 km. A ze 3.300 fotek jsem pro vás vybrala "pár" na ukázku. https://kubaklara...dinie_2019
Yetti, tam (hlavně na Korsice) bylo tak krásně, že i já bych tam byla bývala zůstala klidně o měsíc dýl, jenže my jsme bohužel taky i jako rentiéři museli šetřit časem. Měli jsme na to jen 16 dní i s cestou a když jsme se vrátili, tak takovou spoušť na zahradě už nechci víckrát zažít. V trávě jsem nebyla vůbec vidět... A měl's vidět ty vyčítavé očička mých ušáčků a a slyšet to hlasité oddechnutí syna, který nám musel přijet 3 x nakrmit papouchy....